Kommunikaation kompastuskiviä

– jotta ymmärtäisimme toisiamme paremmin

Arto Mustajoen podcast-sarja

#36 Miten viesti saavuttaa kaikki kansalaiset?
Vieraana Ville Korhonen Kelan viestinnästä

Miten saavutettavuus ja kansalaisten yhdenvertaisuus näkyy Kelan viestinnässä? Onko oikeakielisyydellä välissä? Saako lakitekstien vaikeita ilmauksia notkeuttaa tavallisten kansalaisten ymmärtämään muotoon?
Siirry podcastiin

Ville Korhonen toimii viestinnän asiantuntijana Kelassa eli Kansaneläkelaitoksessa. Tätä ennen hän on ollut töissä muun muassa Yleisradiossa ja Helsingin yliopistossa. Kela jakaa vuosittain erilaisia avustuksia ja tukia yli 16 miljardin euron edestä. Jotta raha löytäisi oikeisiin kohteisiinsa, tarvitaan tehokasta viestintää. Kelan toiminnassa saavutettavuuden vaatimus on keskeinen. Siksi viestintä on monikanavaista: internetsivujen ja erilaisten sosiaalisen median alustojen lisäksi tarjolla on edelleenkin myös puhelinpalveluita ja tapaamisia virkailijoiden kanssa. Viestintä myös monikielistä: sitä annetaan suomen, ruotsin ja englannin lisäksi kolmella saamen kielellä sekä selkosuomeksi ja selkoruotsiksi sekä suomen- ja ruotsinkielisellä viittomakielellä

Kerro kaverille!